::PENGIRINGKU::

Wednesday, March 25, 2009

::EARTH HOUR::


Dh merata-rata dah kan kiter dengan pasal Earth Hour ni...so aku sebagai rakyat Malaysia yg menyokong kempen ni sesaje lah nak menambah kan info kat dlm blog aku ni...info ni utk aku dan nak aku kongsi ngan semua kengkawan yg lain...ni aku amik dr akhbar utusan...sudi2 lah bace ehh...

so...nnti tarikh 28hb pada jam 8.30 mlm sesame arr kiter menkelamkan sekeliling kiter yer...

" SELAMAT HARI KELAM SEDUNIA "


Sana-sini kita sering terdengar mengenai isu perubahan iklim akibat fenomena pemanasan global. Namun apakah sumbangan kita sebagai penduduk bumi bagi mengurangkan pelepasan gas karbon dioksida, penyebab utama fenomena pemanasan global ini?

Sebenarnya sesiapa saja boleh membantu mengurangkan pelepasan gas tersebut. Malah banyak perkara yang mudah dilakukan dalam kehidupan harian seperti mengurangkan penggunaan atau mematikan terus peralatan elektrik yang tidak diperlukan atau penggunaan mentol jenis jimat tenaga serta lain-lain sumber tenaga yang lebih bersih.

Keprihatinan warga Malaysia terhadap perubahan iklim dan isu kepupusan sumber tenaga terbukti tahun lepas apabila kita menjadi salah satu negara paling ramai menawarkan diri untuk bergelap bersama dunia sempena acara Earth Hour 2008.

Acara kesedaran alam sekitar itu kini dianjurkan secara berkala setiap tahun dan dipromosikan secara besar-besaran oleh Dana Hidupan Liar Sedunia (WWF).

Tahun lepas berpuluh-puluh monumen ikon dunia termasuk Opera House di Sydney, jambatan San Francisco malah tidak ketinggalan seluruh kampus Universiti Sains Malaysia (USM) telah menyahut cabaran untuk bergelap selama satu jam.

Tahun ini, hari Earth Hour 2009 akan berlangsung pada hari Sabtu terakhir bulan ini iaitu 28 Mac serta bakal dijayakan oleh sekurang-kurangnya 75 negara.

Earth Hour tahun ini turut disokong oleh stesen televisyen tempatan, 8TV, stesen radio Hot FM dan beberapa mercu tanda negara termasuk Menara Kuala Lumpur (KL Tower), Angkasapuri, Sunway Pyramid dan Mid Valley Megamall.

Justeru, tanpa mengira agama dan warna kulit, mari kita sebagai warga dunia bersatu-padu memadamkan semua lampu atau perkakas elektrik yang tidak diperlukan pada hari tersebut selama satu jam bermula pukul 8.30 malam demi menyokong penjimatan sumber tenaga yang kian nadir.

Layari laman web www.earthhour.org untuk maklumat lanjut.

4 comments:

IxoR@ said...

Sy dah join....he3 :D

rossysweety said...

dah kelam-kelam tu nanti,jangan buat kerja lain sudah....hehehe

::Deela:: said...

ngah sbubur time tu la...

A.I said...

aku pon nanti nk buat gak..tp tulah, kang kelain lak aku laki bini! ;P